|
|||||
ks. Jan Józef Janicki |
|
|
|
|
|
NOWO MIANOWANY PROBOSZCZ WE WSPÓLNOCIE PARAFIALNEJ - LITURGIA WPROWADZENIA W POSŁUGIWANIE
W życiu religijnym wspólnoty
parafialnej Kościoła w Polsce, mianowanie nowego proboszcza stanowi
ciągle jeszcze dość znaczący i ważny moment; jej życie - mimo zmieniających
się uwarunkowań - jest w dużej mierze naznaczone myśleniem i działaniem
swego duszpasterza. Dla samego proboszcza podjęcie posługiwania
duszpasterskiego w nowej wspólnocie parafialnej staje się
również ważnym wydarzeniem.
Obrzęd uroczystego wprowadzenia
nowo mianowanego proboszcza w posługiwanie danej parafii, ma w naszej
Ojczyźnie swoją długą tradycję; istniejące liczne propozycje były przekazywane
sobie wzajemnie przez proboszczów, niektóre z nich,
zatwierdzone przez biskupa diecezjalnego, znalazły się w Agendach Kościołów lokalnych jako prawo partykularne. Wzorcowy obrzęd rzymski (editio typica),
który nie został jeszcze przetłumaczony na język polski i
wprowadzony w życie, przewiduje
wcześniejsze (niż sam obrzęd wprowadzenia) złożenie wyznania wiary
przez proboszcza wobec biskupa (lub jego delegata), odnowienie przez
proboszcza w czasie obrzędu wprowadzenia (po homilii) przyrzeczeń
ze święceń prezbiteratu oraz (pro
opportunitate) udanie się
w procesji wewnątrz kościoła do miejsc posługi uświęcania jak kaplica
Najświętszego Sakramentu, chrzcielnica, konfesjonał.
Do istniejącego zbioru
różnych propozycji – wzorów obrzędu wprowadzenia nowo
mianowanego proboszcza w posługiwanie we wspólnocie parafialnej,
którego niestety nie zawiera księga Obrzędy błogosławieństw dostosowane do zwyczajów
diecezji polskich , dołączam
poprawiony i odnowiony wzór obrzędu, który przed prawie
dwudziestu laty został przeze mnie opublikowany w kwartalniku Collectanea
Theologica i który został przyjęty w diecezji
katowickiej. Przedstawiona tu propozycja uwzględnia w większym stopniu
(aniżeli dotychczasowe wzory) naukę i wskazania Soboru Watykańskiego
II o Kościele i jego posłudze nauczania (prorockiej), uświęcania (kapłańskiej) i pasterzowania
(królewskiej). Liturgiczna część objęcia parafii przez nowego
proboszcza, zmierza do wyrażenia poprzez gesty i postawy oraz słowa
tego, co najbardziej istotne dla wspólnoty parafialnej i
jej
nowego duszpasterza
w tworzeniu i przeżywaniu wspólnoty Kościoła miejscowego.
I. Wprowadzenie teologiczne i pastoralne1.
Biskup w diecezji
Sobór Watykański II poucza, iż “Chrystus Pan,
Syn Boga żywego, który przybył, aby wybawić swój lud
od grzechów i uświęcić wszystkich ludzi, jak sam został posłany
przez Ojca, tak też posłał swoich Apostołów (...), aby i
oni wielbili Ojca na ziemi i ratowali ludzi, ‘dla budowania Ciała
Chrystusowego’ (Ef 4, 12), którym jest Kościół. (...)
W tym Kościele Chrystusowym Biskup Rzymu, jako Następca Piotra,
(...) cieszy się najwyższą, pełną, bezpośrednią i powszechną władzą
duszpasterską” (DB Wstęp. 2). Biskupi, w nauczaniu Soboru, są postawionymi przez Ducha
Świętego pasterzami dusz, którzy zajmując miejsce Apostołów
“ zostają posłani, aby wraz z papieżem i pod jego władzą zapewnić
trwałość dziełu Chrystusa, wiecznego Pasterza” (DB 2). Chrystus
Pan dał Apostołom i ich następcom, biskupom “nakaz i władzę, by
nauczali wszystkie narody, uświęcali
ludzi w prawdzie oraz obejmowali ich troską pasterską.
Z tej racji biskupi stali się przez Ducha Świętego, który
został im dany, prawdziwymi i autentycznymi nauczycielami wiary,
kapłanami i pasterzami” (DB 2).
Sobór przypomina ponadto, że “biskupa należy
uważać za arcykapłana jego owczarni. Od niego bowiem poniekąd wywodzi
się i zależy chrześcijańskie życie jego wiernych” (KL 41). Biskup
nie może jednak “zawsze i wszędzie osobiście przewodniczyć całej
owczarni w swoim Kościele”, dlatego też “koniecznie powinien utworzyć grupy wiernych”, z których najważniejsze
“są parafie lokalnie zorganizowane pod przewodnictwem duszpasterza
zastępującego biskupa” (KL 42). Dlatego w każdej wspólnocie
parafialnej duszpasterz – proboszcz będący zastępcą biskupa, wypełnia
ważną i odpowiedzialną posługę. Proboszczowie, którym jako
właściwym pasterzom została powierzona “troska o dusze w określonej
części diecezji”, są szczególnymi współpracownikami
biskupa wypełniając obowiązek (posłannictwo) nauczania, uświęcania i pasterzowania (kierowania), tak “aby wierni oraz wspólnoty
parafialne czuli się naprawdę członkami zarówno diecezji,
jak i całego Kościoła powszechnego (por. DB 30). 2.
Proboszcz w życiu parafii
Kodeks Prawa Kanonicznego określa proboszcza jako pasterza parafii,
czyli
określonej wspólnoty wiernych (utworzonej na
sposób stały w Kościele partykularnym), nad którą
biskup diecezjalny powierzył mu opiekę duszpasterską (zob. KPK kan.
515). Prawo kościelne stwierdza, że “proboszcz jest własnym pasterzem
zleconej sobie parafii, podejmującym pasterską troskę o powierzoną
mu wspólnotę pod władzą biskupa diecezjalnego. Powołany jest
do uczestnictwa w posłudze Chrystusa, ażeby dla tejże wspólnoty
wykonywał zadania nauczania, uświęcania i kierowania, przy współpracy
także innych prezbiterów i diakonów oraz niosących
pomoc wiernych świeckich, zgodnie z przepisami prawa” (KPK kan.
519).
Sama nominacja nie daje
proboszczowi władzy w powierzonej mu parafii; pełną pieczę pasterską
nad wiernymi otrzymuje proboszcz od momentu kanonicznego objęcia
parafii. Proboszcz nie może objąć parafii w posiadanie własną powagą,
lecz musi być wprowadzony w jej posiadanie przez ordynariusza miejsca
lub jego delegata, którym najczęściej, na mocy prawa partykularnego,
jest dziekan. Prawo powszechne nie określa samego sposobu objęcia
parafii; sposób wprowadzenia proboszcza winien być określony
prawem partykularnym lub zwyczajem prawnym. “Jeśli brak w tej materii
prawnego zwyczaju, biskup diecezjalny powinien to określić prawem
diecezjalnym”. 3.
Eucharystia centrum życia wspólnoty parafialnej
Liturgiczne wprowadzenie
proboszcza do duszpasterskiego posługiwania we wspólnocie
parafialnej winno koncentrować się wokół Eucharystii, gdyż “sprawowanie Mszy świętej jako czynność
Chrystusa i hierarchicznie zorganizowanego ludu Bożego, jest ośrodkiem
całego chrześcijańskiego życia tak dla Kościoła powszechnego jak
i lokalnego oraz dla poszczególnych wiernych. W czynności
tej osiąga szczyt działanie, przez które Bóg w Chrystusie
uświęca świat oraz kult, jaki ludzie oddają Ojcu, wielbiąc Go przez
Chrystusa, Syna Bożego, w Duchu Świętym. (...) Pozostałe zaś czynności
święte i wszystkie czyny chrześcijańskiego życia wiążą się ze sprawowaniem
Eucharystii i do niej zmierzają”. Jan Paweł II uczy w encyklice
O Eucharystii w życiu Kościoła, że “Kościół żyje dzięki Eucharystii.
Ta prawda wyraża nie tylko codzienne doświadczenie wiary, ale zawiera
w sobie istotę tajemnicy Kościoła. Na różne sposoby Kościół
doświadcza z radością, że nieustannie urzeczywistnia się obietnica:
”A oto Ja jestem z wami przez wszystkie dni, aż do skończenia świata”
(Mt 28, 20). Dzięki Najświętszej Eucharystii, w której następuje
przeistoczenie chleba i wina w Ciało i Krew Pana, raduje się tą
obecnością w sposób szczególny. Od dnia Zesłania Ducha Świętego, w którym Kościół,
Lud Nowego Przymierza, rozpoczął swoje pielgrzymowanie ku ojczyźnie
niebieskiej, Najświętszy Sakrament niejako wyznacza rytm jego dni,
wypełniając je ufną nadzieją” (nr 1).
Nowo mianowany proboszcz
winien pierwszą uroczystą Eucharystię, na którą zbiera się
licznie wspólnota parafialna, koncelebrować z biskupem bądź
z dziekanem, który w imieniu biskupa wprowadza go do nowej
parafii, oraz z prezbiterami, którzy pracują w tej parafii,
jak również ze swoim poprzednikiem oraz z innymi prezbiterami,
którzy przybyli na tę liturgiczną uroczystość. (Przed tą
uroczystością parafialną należałoby umożliwić wszystkim wiernym
skorzystanie z sakramentu pokuty i pojednania, aby obecni prezbiterzy
mogli wziąć udział w koncelebrowanej Eucharystii). Msza koncelebrowana ukazuje “we właściwy sposób
jedność kapłaństwa, ofiary i całego ludu Bożego” (OWMR 199). Dla
podkreślenia zaś, że to właśnie nowy proboszcz jest pasterzem danej
wspólnoty, on powinien przewodniczyć liturgii Mszy świętej.
Należy jednakże w tym przypadku pamiętać o wskazaniach Kościoła,
iż “wszelką prawowitą celebracją Eucharystii kieruje biskup osobiście
albo przez prezbiterów, swoich współpracowników.
Kiedy biskup uczestniczy we Mszy świętej, na której jest
zgromadzony lud, ze wszech miar wypada, aby on sam celebrował Eucharystię
i zespolił ze sobą w świętej czynności jako koncelebransów.
Dzieje się tak nie dla
powiększenia zewnętrznej okazałości obrzędu, lecz celem ukazania
w jaśniejszym świetle misterium Kościoła, “sakramentu jedności”.
Jeśli zaś biskup nie celebruje Eucharystii, lecz powierza to komuś
innemu, wtedy wypada , aby ubrany w albę oraz stułę i kapę, oraz
mając krzyż noszony na piersiach, przewodniczył liturgii słowa i
pod koniec Mszy świętej udzielił błogosławieństwa” (OWMR 92).
Wydaje się słusznym,
aby wprowadzenie proboszcza poprzedzało bezpośrednio liturgię Mszy świętej, tworząc w ten sposób
zwarty, całościowy układ obrzędu liturgicznego. To sprawi ponadto,
iż sprawowanie Eucharystii nie zostanie “przeciążone” dodatkowymi elementami, z wyjątkiem
tych, które stanowią jej istotę. Proponowany obrzęd wprowadzenia
nowego proboszcza ukazuje go jako nauczyciela, kapłana i pasterza
w stosunku do tych, do których został posłany przez biskupa.
Wyrażeniu tej prawdy służą odpowiednie znaki, słowa i czynności
ukazujące posługiwanie proboszcza w kontekście sprawowanej przez
niego codziennej liturgii. Tak więc: 1) dla podkreślenia roli proboszcza jako nauczyciela, dziekan i nowo mianowany proboszcz zatrzymują się przy
ambonie - miejscu głoszenia Słowa Bożego w liturgii (OWMR 309); 2) posługę proboszcza jako kapłana (zadanie uświęcania) uwidacznia przede
wszystkim jego posługiwanie przy ołtarzu, “na którym pod
sakramentalnymi znakami uobecnia się Ofiara krzyża” , który
“jest także stołem Pańskim” i “ośrodkiem dziękczynienia, które się spełnia przez
sprawowanie Eucharystii” (OWMR 296); 3) posługiwanie proboszcza jako pasterza (zadanie kierowania – “regendi”) uwypukla w liturgii
miejsce, z którego przewodniczy on zgromadzeniu liturgicznemu i kieruje modlitwą, a mianowicie
krzesło (katedra, siedzenie), umieszczone w odpowiednim miejscu
prezbiterium (OWMR 310).
Proponowany tu wzór
obrzędu może być jedynie jakimś podstawowym modelem, który
trzeba ewentualnie dostosować do specyficznej sytuacji danej wspólnoty
parafialnej. II.
Obrzęd wprowadzenia nowo mianowanego proboszcza w posługiwanie we
wspólnocie parafialnej
1.
Nowego proboszcza wprowadza się uroczyście w procesji do kościoła;
w czasie jej trwania można śpiewać: Kto się w opiekę,
Pod Twą obronę,
Ojcze z niebios
lub inną pieśń dostosowaną do tej okazji. 2.
Po wejściu przez główne drzwi do kościoła, duchowni z asystą udają się do prezbiterium;
tu wszyscy czynią ukłon lub przyklękają przed ołtarzem (bez jego
ucałowania) i zajmują swoje miejsca. Proboszcz pozostaje przed ołtarzem
w postawie stojącej. 3.
Dziekan z odpowiedniego miejsca w prezbiterium (ale nie z ambony
i nie z miejsca przewodniczenia proboszcza) rozpoczyna znakiem
krzyża obrzęd liturgicznego objęcia parafii przez
proboszcza. Odczytuje następnie dokument nominacyjny i przedstawia
nowego duszpasterza parafianom; swoje przemówienie może zakończyć
tymi lub podobnymi słowami: Nasz
ksiądz biskup
ordynariusz N. mianował Cię proboszczem parafii N. Przyjmij obowiązki proboszcza tej parafii i prowadź dalej posługiwanie swoich poprzedników jako nauczyciel, kapłan i pasterz wszystkich wiernych powierzonych Twojej pasterskiej trosce. 4. Proboszcz odpowiada tymi lub podobnymi słowami, dołączając swoje pierwsze pozdrowienie skierowane do wszystkich parafian: Ufając Bożej pomocy i wsparciu całej parafii, będę się troszczył, aby służyć tej wspólnocie parafialnej ku chwale Bożej i dla zbawienia ludzi. 5.
Dziekan lub dotychczasowy duszpasterz przekazuje nowemu proboszczowi
klucze kościoła, mówiąc: Pan niech błogosławi Twoje wejście do świątyni tej wspólnoty parafialnej. Przekazuję
Ci klucze kościoła i wszystkich innych budynków tej parafii. jako niezmordowany pracownik w winnicy Pańskiej. 6.
W tym momencie może nastąpić krótkie słowo pozdrowienia i
powitania ze strony przedstawicieli wspólnoty parafialnej. 7.
Dziekan zwraca się następnie do wspólnoty parafialnej tymi
lub podobnymi słowami: Drodzy, Bracia i Siostry!Zebraliście
się dzisiaj w waszym kościele, aby pozdrowić i przywitać w parafii
waszego nowego Proboszcza. Wasza tu obecność jest wymownym znakiem gotowości współpracy
z nowym duszpasterzem w służbie budowania Królestwa Bożego
w waszej parafii. Współpraca pomiędzy proboszczem a wspólnotą parafialną może być owocną tylko wtedy, gdy jest natchniona i kierowana przez Ducha Świętego. Wzywajmy zatem teraz – wspólnie – Jego pomocy. 8.
Następuje wspólny śpiew: O Stworzycielu, Duchu, przyjdź I.
PROBOSZCZ NAUCZYCIELEM
WSPÓLNOTY PARAFIALNEJ. ZADANIE NAUCZANIA9.
Dziekan i proboszcz stają wokół ambony. Dziekan przemawia
w tych lub podobnych słowach: Ksiądz Biskup ustanowił cię nauczycielem tej wspólnoty parafialnej. Wiemy, że prawdy objawione przez Boga są zawarte i wyrażone w Słowie Bożym, które stanowi podstawę naszej wiary. Z tej ambony powinieneś Je ogłaszać i wyjaśniać. Zanoś Dobra Nowinę o Królestwie Bożym do wszystkich sfer życia parafialnego i do wszystkich ludzi, którzy szukają prawdy. Troszcz się o to, aby wszyscy członkowie tej wspólnoty parafialnej: dzieci, młodzież i dorośli, mogli usłyszeć i przyjąć Słowo Boga żywego. Ogłaszaj Chrystusa jako drogę do prawdziwego życia, i ukazuj wszystkim wierzącym jak można żyć z wiary i być świadkiem Jezusa Chrystusa zmartwychwstałego. 10.
Ksiądz proboszcz odpowiada: Módlmy się o siłę, aby móc przyjąć Słowo Boże i dawać o nim świadectwo: Panie,
Jezu Chryste, Synu Boga żywego! Ty wskazujesz nam drogę do domu Ojca. II. PROBOSZCZ KAPŁANEM WSPÓLNOTY PARAFIALNEJ.
OBOWIĄZEK UŚWIĘCANIA 11.
Dziekan z proboszczem udają się do ołtarza i zatrzymują się przy
nim. Dziekan kieruje do nowego proboszcza te lub podobne słowa: Na ołtarzu Ofiara Krzyża uobecnia się pod sakramentalnymi znakami i jest rozdzielany Chleb życia. Jesteś, Drogi Bracie, wyznaczony na kapłana tej wspólnoty. Momentem centralnym i ośrodkiem całej Twojej kapłańskiej działalności jest Msza święta, pamiątka śmierci i zmartwychwstania Chrystusa, naszego Zbawiciela. Troszcz się o to, by wspólnota parafialna ciągle na nowo gromadziła się wokół tego ołtarza. Młodzi
i starzy, biedni i bogaci – winni się tu spotykać we wspólnocie
w Panu i łączyć się we wspólnym sprawowaniu świętej liturgii.
Niech wszyscy oddają cześć temu ołtarzowi, a przez niego naszemu Panu, Jezusowi Chrystusowi, który żyje i króluje w tej wspólnocie i jednoczy wszystkich w Duchu Świętym. 12.
Proboszcz całuje ołtarz, a następnie mówi: Módlmy się o łaskę, aby ten ołtarz i sprawowana tu Eucharystia stały się centrum naszego życia parafialnego: Panie,
Jezu Chryste! Ty
powierzyłeś swojemu Kościołowi sprawowanie Mszy świętej i innych
sakramentów. Ześlij nam Twojego Ducha Świętego, tak, abyśmy
ciągle podążali do tego ołtarza na sprawowanie pamiątki śmierci
i Twojego zmartwychwstania. Umocnij nas poprzez przyjmowanie Ciała i Krwi Twojej na wspólnej drodze do Królestwa wiecznego. Ty żyjesz i królujesz na wieki wieków. Wspólnota
odpowiada: Amen. 13.
Dziekan i proboszcz mogą teraz udać się do chrzcielnicy. Dziekan
kieruje do wszystkich te lub podobne słowa: Przy tym źródle
chrzcielnym sprawuje się chrzest, pierwszy sakrament nowego Przymierza,
w którym ludzie przez wode i Ducha Świętego rodzą się do
nowego życia. Jednoczą się przez wiarę z Chrystusem, otrzymują Ducha
przybrania oraz miano i godność dzieci Bożych. Zrośnięci w jedno
z Chrystusem, zostają włączeni w Jego Ciało czyli Kościół,
stając się “wybranym plemieniem, królewskim kapłaństwem,
narodem świętym, ludem Bogu na własność przeznaczonym”.
14.
Wszyscy odnawiają przyrzeczenia chrzcielne; proboszcz zwraca się
do wiernych: Bracia i siostry, wyznajcie teraz wiarę, którą otrzymaliscie na chrzcie świętym, i dzięki łasce Ducha Świętego potwierdzacie ją codziennym życiem. A zatem pytam każdego z was:Czy wierzysz w Boga, Ojca wszechmogącego, Stworzyciela nieba i ziemi?Wszyscy:
Wierzę. Proboszcz: Czy
wierzysz w Jezusa Chrystusa, Syna Jego Jedynego, a naszego Pana,
narodzonego z Maryi Dziewicy, umęczonego
i pogrzebanego, który powstał z martwych i zasiada
po prawicy Ojca? Wszyscy:
Wierzę. Proboszcz: Czy
wierzysz w Ducha Świętego, święty Kościół powszechny, obcowanie
Świętych, odpuszczenie grzechów, zmartwychwstanie
ciała i życie wieczne? Wszyscy:
Wierzę. Proboszcz
dołącza się do wyznania i wyraża wiarę Kościoła: Taka jest nasza wiara. Taka jest wiara Kościoła, której wyznawanie jest naszą chlubą w Chrystusie Jezusie, Panu naszym.Wszyscy: Amen. 15.
Dziekan i proboszcz mogą udać się do tego miejsca w kościele, gdzie
znajduje się konfesjonał. Dziekan przypomina obecnym znaczenie tego
miejsca. Może to uczynić tymi lub podobnymi słowami: Konfesjonał to miejsce sprawowania sakramentu pokuty. Przychodzimy
do konfesjonału jako grzesznicy, a odchodzimy usprawiedliwieni,
korzystając z posługi pojednania, jaką nasz Pan Jezus Chrystus powierzył
swojemu Kościołowi. 16.
Proboszcz wzywa wszystkich do dziękczynienia: Bracia
i siostry, dzięki składajmy Bogu, Ojcu wszechmogącemu, który
przez śmierć i zmartwychwstanie swojego Syna, mocą
Ducha Świętego wyrwał nas z mocy ciemności Wszyscy:
Dzięki składamy Tobie, Boże.
Błogosławiony jesteś, Boże, Ty wydałeś
swojego Syna za nasze grzechy, aby nas wyrwać z ich ciemności i przenieść
do królestwa Twojego światła i pokoju. Wszyscy:
Dzieki składamy Tobie, Boże. Błogosławiony
jesteś, Boże, Ty przekazałeś Kościołowi świętemu klucze królestwa
niebieskiego, aby nimi otwierał wszystkim dostęp do Twojego miłosierdzia. Wszyscy:
Dzięki składamy Tobie, Boże. Błogosławiony
jesteś, Boże, Ty nieustannie dokonujesz wielkiego dzieła Pojednania
ludzi i udzielasz im przebaczenia, aby ich kiedyś obdarzyć życiem
wiecznym. Wszyscy:
Dzięki składamy Tobie, Boże. III. PROBOSZCZ PASTERZEM PARAFII.
ZADANIE KIEROWANIA – PASTERZOWANIA 17.
Dziekan i proboszcz stają przy “katedrze”, siedzeniu – miejscu przewodniczenia
liturgii. Dziekan zwraca się tymi lub podobnymi słowami do proboszcza: Chrystus wezwał Cię przez naszego księdza Biskupa, abyś przewodził tej wspólnocie parafialnej i nią kierował. Jako sługa Dobrego Pasterza, Jezusa Chrystusa, prowadź tę parafię i w mocy Ducha Świętego bądź dla wszystkich wiernych pomocnikiem i doradcą na ich drodze życiowej. Twoje posługiwanie jako pasterza tej wspólnoty ma swoje źródło i swój moment centralny w sprawowaniu Mszy świętej. Rozpocznij zatem sprawowanie swej posługi pasterskiej tą Eucharystią, którą sprawujesz dzisiaj wraz ze wszystkimi tutaj zgromadzonymi. 18.
Jeśli jest obecny biskup, on przewodniczy Eucharystii koncelebrowanej
z nowym proboszczem i prezbiterami dekanatu; pod nieobecność biskupa
liturgii przewodniczy proboszcz, który wypowiada krótkie
wprowadzenie do Mszy św. i wzywa wszystkich do czynnego uczestnictwa
w Najświętszej Ofierze. Pomija się akt pokuty i następuje kolekta. MSZA
ŚWIĘTA 19.
Formularz Mszy św. sprawowanej przy liturgicznym wprowadzeniu proboszcza
w posługiwanie w parafii, bierze się z dnia, jeśli jest to niedziela,
uroczystość lub święto. Jeżeli zaś pozwalają na to przepisy, można wziąć formularz Mszy
św. w różnych potrzebach, np. Msza
za Kościół, Msza za zgromadzenie o charakterze duchowym
lub duszpasterskim, Msza za kapłanów, Msza
za pełniących służbę w Kościele
(zob. Mszał rzymski dla
diecezji polskich, Poznań
1986, 111’’- 144’’). 20.
Ewangelię odczytuje nowy proboszcz, a homilię głosi
biskup lub dziekan, nawiązując w niej do czytań biblijnych i przedstawiając zasadnicze myśli programu duszpasterskiego.
21.
Po homilii nowy proboszcz może (laudabiliter),
wobec biskupa, odnowić przyrzeczenia złożone w czasie święceń prezbiteratu. Proboszcz
staje przed biskupem, który przemawia do niego: Drogi
synu (bracie), wobec ludu powierzonego twojej trosce duszpasterskiej,
odnów postanowienia – przyrzeczenia,
które złożyłeś w czasie święceń prezbiteratu. Czy
chcesz wiernie pełnić swój urząd, jako gorliwy współpracownik biskupów,
w kierowaniu ludem Bożym, pod przewodnictwem
Ducha Świętego? Proboszcz
odpowiada: Chcę. Biskup: Czy
na chwałę Boga i dla uświęcenia chrześcijańskiego ludu, chcesz pobożnie i z wiarą sprawować misteria Chrystusa, zgodnie z tradycją Kościoła? Proboszcz: Chcę. Biskup: Czy
chcesz pilnie i mądrze pełnić posługę słowa, głosząc
Ewangelię i wykładając prawdy katolickiej wiary? Proboszcz:
Chcę. Biskup: Czy chcesz coraz
ściślej jednoczyć się z Chrystusem, Najwyższym Kapłanem ,który
z samego siebie złożył Ojcu za nas nieskalaną Ofiarę, i
razem z Nim poświęcać się Bogu za zbawienie ludzi?
Proboszcz:
Chcę, z Bożą pomocą. Biskup: Czy przyrzekasz mnie i moim następcom, cześć i posłuszeństwo?Proboszcz:
Przyrzekam. Biskup
dodaje: Niech Bóg, który rozpoczął w tobie dobre dzieło, sam go dokona. 22. Podniosły charakter tej parafialnej uroczystości, winien także znaleźć swe żywe echo w prośbach modlitwy powszechnej, zanoszonych do Boga zwłaszcza za biskupa i nowego proboszcza. Intencje modlitw powinni wypowiadać przedstawiciele wszystkich stanów wspólnoty parafialnej. MODLITWA POWSZECHNAŚwiadomi obecności wśród nas Jezusa Chrystusa, Dobrego Pasterzai
ożywieni wiarą w Jego panowanie nad światem,
zanieśmy wspólne modlitwy i błagania do naszego Ojca w niebie. 1. Módlmy się za Ojca Świętego N. i wszystkich pasterzy Kościoła, aby ofiarnie naśladowali Chrystusa, Dobrego Pasterza, i umacniali braci w wierze. 2. Módlmy się za Księdza N., naszego Proboszcza, aby Bóg darzył go zdrowiem i błogosławieństwem w jego kapłańskim, nauczycielskim i pasterskim posługiwaniu. 3. Módlmy się za naszą rodzinę parafialną, aby współpracując w miłości i zgodzie ze swym duszpasterzem, wzrastała w zjednoczeniu ze swym Mistrzem i Nauczycielem, Jezusem Chrystusem. 4.
Módlmy się za wszystkich ludzi,
którym została powierzona władza, aby wykonywali ją w duchu służby i dla dobra powszechnego. 5.
Módlmy się za narody świata,
aby wiara w królowanie Chrystusa,
przyniosła prawdziwy pokóji sprawiedliwe rozwiązanie istniejących
problemów. 6.
Módlmy się za nas tutaj zgromadzonych, abyśmy
umocnieni Słowem Bożym i Ciałem Chrystusa, postępowali
zawsze drogą świętości w naszej wspólnej pielgrzymce do domu
Ojca. Wszechmogący
Boże, wysłuchaj modlitwy Twojego ludu zebranego
w tej świątyni i naucz nas służyć tylko Tobie, żywemu
i prawdziwemu Bogu. Przez Chrystusa, Pana naszego. Wspólnota
odpowiada: Amen. 23. Stosownie do charakteru dnia, przed
Prefacją należałoby wyrazić specjalne motywy dziękczynienia.
24. Po Komunii św.wiernych śpiewa
się hymn Ciebie Boga, wysławiamy. Jest ponadto uzasadnionym, aby proboszcz
- przed błogosławieństwem i rozesłaniem - skierował swe słowo do
Parafian. ***
Jeden z najważniejszych
dokumentów Soboru Watykańskiego II, Dekret o pasterskich zadaniach biskupów w Kościele, nazwany Magna
Charta duszpasterstwa Kościoła
współczesnego, przypomniał, że “poszczególni biskupi,
którym została powierzona troska o Kościół partykularny,
pod zwierzchnictwem papieża, w imię Pana otaczają opieką pasterską swoje owce, jako właściwi, zwyczajni
i bezpośredni ich pasterze, wypełniając względem nich posługę nauczania,
uświęcania i kierowania” (DB 11). W wypełnianiu tej posługi, szczególnymi
współpracownikami biskupa są proboszczowie, o których
posłannictwie nauczania, uświęcania i kierowania, mówi bardzo
konkretnym językiem wspominany wyżej soborowy Dekret :
“W spełnianiu obowiązku
nauczania do zadań proboszczów należy przepowiadanie słowa Bożego
wszystkim wiernym, aby zakorzenieni w wierze, nadziei i miłości
wzrastali w Chrystusie oraz aby wspólnota chrześcijańska
dawała takie świadectwo miłości, jakie nakazał Pan (por. J 13, 35).
Ponadto przez nauczanie katechetyczne mają prowadzić wiernych, stosownie
do wieku każdego, do pełnego poznania tajemnicy zbawienia. W celu
zaś przekazu tego nauczania niech szukają nie tylko pomocy zakonników,
lecz także współpracy świeckich, tworząc instytuty szerzące
naukę chrześcijańską.
W dokonywaniu dzieła
uświęcania niech się proboszczowie zatroszczą, aby celebracja Ofiary
eucharystycznej była ośrodkiem i szczytem całego życia wspólnoty
chrześcijańskiej. Ponadto niech dołożą starań, aby wierni karmili
się duchowym pokarmem przez pobożne i częste przyjmowanie sakramentów
oraz przez świadome i czynne uczestnictwo w liturgii. Proboszczowie
winni też pamiętać, jak bardzo do ożywienia życia chrześcijańskiego
przyczynia się sakrament pokuty; dlatego niech chętnie wysłuchują
spowiedzi wiernych, a jeśli będzie to potrzebne, wzywają w tym celu
także innych kapłanów, władających różnymi językami.
W wypełnianiu obowiązku
pasterskiego proboszczowie przede wszystkim niech się starają poznać
swoich wiernych. Ponieważ jednak są pasterzami wszystkich owiec,
niech popierają wzrost życia chrześcijańskiego tak u poszczególnych wiernych, jak i w
rodzinach oraz w stowarzyszeniach, zwłaszcza oddanych apostolstwu,
a także i w całej wspólnocie parafialnej. Niech więc odwiedzają
domy i szkoły, jak wymaga tego posłannictwo pasterskie; niech się
pilnie interesują dorastającymi dziećmi i młodzieżą; ojcowską miłością
niech ogarniają ubogich i chorych; szczególną wreszcie troskę
niech okazują robotnikom. Niech dokładają starań, aby wierni udzielali
wsparcia dziełom apostolstwa” (DB 30, 2). ks. Jan Józef Janicki |
|||||
|
|
|
|||
|
© KST 2004 by WEBmaster |
|